Jelmondatunk: „Ardere et lucere!” – „Lángolj és világíts!”
(Clairvauxi-i Szent Bernát)
„Lángolj tudásoddal, világíts lelkeddel!”
Gimnáziumunk célja, hogy a diákok számára magas színvonalú oktatást és keresztény értékeken alapuló nevelést biztosítson. A tudásátadás mellett küldetésünk, hogy segítsük a ránk bízott fiatalokat személyiségük, erkölcsi érzékük és hitbeli elmélyülésük kibontakozásában.
A Ciszterci Rend Iskoláinak Etikai Kódexe és Eljárásrendje alapján pedagógiai hitvallásunk: a teljes emberi személyiség alakítása. Az értelemre, az érzelemre és a hitre való nevelést együttesen értelmezzük; a kapcsolatra, kötődésre, elköteleződésre való nevelést a tudásátadással egy szintre helyezzük. A ciszterci identitás egy életprogram, iránytű, vonatkozási pont. Ezt a biztonságot kell megadnia a ciszterci iskolának
Nevelő-oktató munkánk küldetésének elemei, amelyre a mindennapi megvalósítás terén törekszünk:
- Egyszerűség – Tudatos törekvést jelent az élet lényegének megértésére, az értékek megőrzésére. A diákok segítése abban, hogy a zavaró tényezőket elhagyják, és Istennel való kapcsolatukra összpontosítsanak.
- Világosság – Az egyértelműség és a megérthetőség az intézmény minden tagjának kommunikációját jellemezze, és a célok eléréséhez vezető utakat áthassa.
- Egyenesség –A nevelőknek és a diákoknak egyaránt arra kell törekedniük, hogy tiszta szívvel és nyílt szándékkal éljenek és tanuljanak.
- Egyensúly – A test, a lélek és a szellem harmóniájának megőrzése, amely az oktató-nevelő munka mellett a lelki elmélyülésre, a munkára és a közösségi életre is nagy hangsúlyt fektet.
- Visszatérés – Az intézményi munka az állandó önreflexióra és a hagyományok tiszteletére nevel. Kiemelten kezeljük az időtálló értékek megőrzését és azok továbbadását a következő generációknak.
- Egység – A közösségben való létezés és az egyéni fejlődés. Célunk nemcsak az egyéni tudás fejlesztése, hanem az is, hogy a diákok felelősségteljes tagjai legyenek a közösségnek, és megtapasztalják az összetartozás erejét.
- Családiasság: az a bensőséges légkör, amely testületünk és osztályközösségeink szolidaritásában, az önkéntes és szíves hitgyakorlásban, a szülők, pedagógusok, gyerekek egymást elfogadni tudásában nyilvánul meg.
- Stabilitás: a hűség, amely egyrészt személyes ragaszkodás, következetesség és kitartás feladataink vállalásában és teljesítésében, másrészt hűség hivatásunk méltóságához, rangjához.
- Felelősség: döntéseinkért, tetteinkért, szavainkért és mulasztásainkért is felelősséggel tartozunk a helyi vezetésen, a bennünk bízó szülőkön, neveltjeinken át Istennek.
Ezek az alapelvek együttesen biztosítják, hogy iskolánk nem csupán oktatási intézmény, hanem egy olyan közeg is, ahol a diákok hitben, tudásban és emberi értékekben is gazdagodhatnak.
Üzenet a diákjainknak:
„Ne feledjük, hogy az iskola azért tanít, hogy neveljen, vagyis hogy belülről alakítsa az embert, s megszabadítsa őt azoktól a körülményektől, amelyek meggátolhatnák abban, hogy egészen emberként éljen. Ezért az iskolának olyan nevelési tervből kell kiindulnia, amely céltudatosan a személyiség teljes kifejlesztésére irányul” (Katolikus Nevelés Kongregációja: A katolikus iskola 29. p.11; http://www.ppek.hu/k632.htm)